sobota 22. října 2016

Navštívili jsme výstavu na obecním úřadu na téma: „Mateřství minulých generací“

Výstava byla k vidění ve Skuhrově nad Bělou a byla vskutku kouzelná. Majitelkou vystavených exponátů je Jana Krásová. Ve dnech 17. 10. - 21.10. navštívilo výstavu na obecním úřadě cca 200 návštěvníků.

Zájem o výstavu byl z řad veřejnosti, ale také Základní školy Skuhrov nad Bělou a Mateřské koly Sluníčko, taktéž ze Skuhrova Nad Bělou.

Jana Krásová nám o své sběratelské lásce a výstavě sdělila: „Dovolte, abych se vám představila. Jsem vdaná maminka tří dospělých dětí. Stojím v dlouhé řadě těch, kteří si zamilovali staré věci a rozhodli se pro sběratelství jako pro svého koníčka a vášeň. Nebude to dlouho trvat a oslavím své půlstoletí života, a tak bych ráda přispěla se „svou troškou do mlýna“ a zařadila se mezi sběratele, jejichž cílem je udělat ze své záliby užitečnou věc.Předmětem mého zájmu nejsou jen staré panenky a hračky pro malé děti, ale hlavně staré kojenecké věci a potřeby pro nastávající maminky, návody, rady a další předměty vztahující se k nastávajícím matkám, kojencům a batolatům, jako jsou gumové a plastové hračky, dudlíky, chrastítka, nočníčky, staré fotografie, písemné dokumenty, textil, drogerie, výživa a také obrazový materiál ze zdravotních ústavů.


Sběratelstvím těchto věcí jsem se začala zabývat v roce 2006. Zpočátku, jak už to bývá, jsem si pořídila z nostalgie jednu starší vyšívanou zavinovačku pro novorozence. Pak ještě druhou a potom třetí jako náhradní . Ne kvůli sběratelským účelům, ale pro svou potřebu, či spíše jako takový tajný romantický dárek pro rodiče mých budoucích vnoučátek. Byly to krásné krajkové zavinovačky pro miminko a já jsem tenkrát jen chtěla svým budoucím vnoučatům pořídit nějakou vzpomínkovou fotografii. V době, kdy jsem odložila svou početnou výbavičku pro nejmenší, jsem ještě netušila, že právě tyto věci budou po letech předmětem mého zájmu a z důvodu stěhování jsem se všeho zbavila a všechny hračky a věci rozdala jiným potřebným budoucím maminkám.
Myšlenka na vzpomínkové fotografie a pohled na starou krajkovou krásu mne zavedl zpět do mých mateřských let a napadlo mě staré zavinovačky sbírat.

Jak už to tak bývá u vášnivých sběratelů, po shromáždění, asi zhruba stovky těchto dětských peřinek z různých let minulého století, jsem si řekla, že by bylo škoda nedoplnit sbírku i dalším kojeneckým textilem a následně i všemi ostatními věcmi a předměty historického mateřství. Pochopitelně se tomu po nějaké době už nedalo říkat „moje domácí sbírka“. Počet předmětů vzrostl a já jsem si najednou uvědomila, že schovávat je doma v krabicích a použít pouze pro své budoucí babičkovské účely a pro trochu oka-potěšení je již přehnané a neúnosné a lepší by bylo vytvořit nějakou výstavu, podělit se o vzpomínky i s dalšími maminkami a babičkami a ukázat našemu mládí, jak to „u kojenců“ vypadalo dříve“ dodala Jana Krásová.



Žádné komentáře:

Okomentovat